Recensies

Lees hier alle recensies over De Tijdwachter die zijn verschenen

Home » Recensies

Recensie De Tijdwachter op Book Babbles.

29 mei 2015

Dit boek heb ik vorig jaar mogen lezen als manuscript en in februari van dit jaar is hij dan eindelijk uitgekomen. Alweer het derde deel uit de spannende Bieb-bende serie. In dit deel beleven de vrienden weer een nieuw avontuur in de nieuwe maand. Een nieuwe kans om een andere Hemelrijder te bevrijden. Maar natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Het leest weg als een trein. Er zit zoveel spanning in dat ik in het begin bang was dat het teveel zou worden. Maar het tegendeel bleek eerder waar te zijn. Bepaalde stukken zijn zo goed verwoord dat het niet té luguber wordt voor de kinderen. Op deze manier blijft de vaart in het verhaal. Ook vind ik de keuze van het proloog erg slim. Hierdoor lees je even vlug wat er ook alweer in de andere maanden gebeurt is, zonder dat je alles in het nieuwe verhaal weer opnieuw moet oprakelen. Hierdoor is het ook sneller over te slaan wanneer je gelijk van deel 2 naar deel 3 gaat.

De personages komen in dit verhaal ook weer goed aan bod. Iedereen heeft zijn belangrijke aandeel. Tof dat er deze keer weer voor een ander ‘hoofdpersonage’ is gekozen. Maar daarbij doen de andere personages zeker niet onder. Ook komen de ouders in dit deel wat meer in beeld door hun reacties op wat de kinderen allemaal uitspoken. Dit geeft net even een extra dimensie aan het verhaal. En dan dat einde! Verdorrie!

De vormgeving van dit boek is ook weer geweldig. Er is veel aandacht besteedt aan het algehele plaatje. Niet alleen de cover past goed bij de sfeer van het verhaal, ook hoe elk hoofdstuk begint past mooi bij het komende hoofdstuk. Dit keer is ervoor gekozen om per 10 hoofdstukken 1 QR code te doen in plaats van na elk hoofdstuk. De QR-codes op zich voegen ook veel toe aan het verhaal. Je leert hierdoor meer achtergronden kennen. Ze zijn geen must om de rest van het boek te begrijpen, maar een leuke toevoeging.

Ik vind het zo mooi om te zien hoe Michael gegroeid is in zijn schrijfproces. De verhalen zijn zo beelden beschreven dat ik echt alles goed voor me kan zien. Weer een geweldig verhaal dat voor jong en oud leuk is om te lezen.

Lees de recensie op bookbabbles.nl

Quote De Tijdwachter door Dieuwke van Book Babbles

Recensie De Tijdwachter op Hebban.nl, door Edith.

30 april 2015

Michael Reefs is in 2004 begonnen met het schrijven van verhalen over de Bieb-bende. Pas in 2011 besloot hij een deel ervan op Tenpages.com te zetten. Al snel had hij het benodigde aantal aandelen behaald en ging Tenpages op zoek naar een geschikte uitgever. In 2013 bracht uitgeverij Zilverspoor het eerste deel van de serie op de markt, De legende van de hemelrijders. Eind 2014 maakte Reefs de keuze om de serie verder in eigen beheer uit te brengen onder de naam uitgeverij Stormsteen. In datzelfde jaar verscheen Duister carnaval en nu is daar De tijdwachter.

Een belangrijk doel van uitgeverij Stormsteen is om niet-lezende kinderen weer aan het lezen te krijgen. Al willen wij (ouders) graag kinderen een boek zien lezen, veel kinderen brengen liever hun tijd liever door achter een tablet, computer of telefoon. Michael besloot daarom een interactieve boekenserie te maken. Naast het lezen over De Bieb-bende kunnen kinderen ook op internet hun avonturen beleven, namelijk hier en hier.

Of dit nog niet genoeg is bevat dit deel, na elke vijf hoofdstukken, ook nog QR-codes. Nee, het lezen van De tijdwachter zullen kinderen van acht tot en met twaalf jaar beslist niet saai vinden!

‘De Bieb-bende’ is een twaalfdelige avonturenserie over vijf vrienden: Melanie, Luca, Sander, Roy en Valerie. De verhalen spelen zich af in het fantasiedorp Zuidbaai. Een tijd terug hebben de vrienden een verborgen kasteel op de heuvel ontdekt. Op de plek waar het kasteel stond is nu een bibliotheek gebouwd. Lang geleden zijn er in het dorp twaalf ruiters vermoord. Hun geesten dwalen nog altijd rond. Elke maand krijgt De Bieb-bende opdracht één geest te redden. De eigenschappen die elk kind afzonderlijk heeft (angst, leiderschap, lef, wijsheid en toekomst) komen hierbij goed van pas. Deze maand krijgen de vrienden aanwijzingen om de derde Hemelrijder, Harbrecht, te helpen. Hiervoor reizen zij af naar het jaar 536.

Het boek begint met een dagboekfragment van Valerie. Hierin vertelt zij wat de vrienden de afgelopen maanden allemaal beleefd hebben. Dit is erg prettig voor lezers die de voorafgaande delen nog niet gelezen hebben. De Bieb-bende krijgt een nieuwe opdracht bij een bezoek aan een museum. De vrienden gaan op zoek naar het ‘Rad van de tijd’ en belanden zo in de middeleeuwen. Ze komen terecht in het jaar waarin de Hemelrijders vermoord zijn. Tijdens hun zoektocht naar Harbrecht krijgen zij te maken met zijn moordenaar, de Man met de Bijl. Zowel zijn geest, die hen vanuit het heden achterna gereisd is, als de echt George Hill zit de vijf vrienden op de hielen. Gelukkig krijgen zij hulp van twee middeleeuwse leeftijdsgenoten.

De cover van het boek is zeer uitnodigend. Er is een spannende scène afgebeeld, waar de vijf vrienden gevangen worden genomen. Dit maakt de lezer nieuwsgierig naar het verhaal. Wanneer je het boek openslaat, ziet het er heel prettig uit. Het lettertype is fijn om te lezen, er is veel ruimte om de zinnen heen en het boek bevat korte hoofdstukken. Het boek is daardoor ook toegankelijk voor de wat moeilijkere lezers. Bij elke hoofdstuktitel staan drie kleine voorwerpen afgebeeld. Naarmate je verder in het boek komt, kom je meer te weten over de rol die deze voorwerpen in het verhaal spelen.

Het is niet alleen maar (inter-)actie in de boeken van Reefs. Naast een spannend verhaal en een hoop extra’s op internet valt er uit elk boek ook wat te leren. Eén van de hoofdpersonen, Valerie, heeft astma. Haar ziekte belemmert haar regelmatig. Tussen de regels door kun je lezen wat deze ziekte met het meisje doet. Hoe erg ze ook van haar astma baalt, ze wil niet dat haar vrienden medelijden met haar hebben.

In dit deel kom je ook een hoop te weten over het leven in de middeleeuwen. Hoe verdienden de mensen hun brood? Hoe zag een stad er uit in die tijd? Wie was er de baas? Reefs heeft het middeleeuwse stadje Zuidbaai zo levendig omschreven dat je al lezende de bergen afval en uitwerpselen op je netvlies ziet verschijnen. Gelukkig maar dat de schrijver geen kras-en ruikpagina’s toegevoegd heeft…..

Lees de recensie op hebban.nl

Quote De Tijdwachter door Edith

Recensie De Tijdwachter op het blog In de boekenkast.

24 april 2015

De Tijdwachter is het derde deel in de spannende avonturenserie voor de jeugd: De Bieb-bende. Een reeks over vijf hechte vrienden die samen de Bieb-bende vormen en in elk deel weer nieuwe, spannende avonturen meemaken. In elk deel moeten de kinderen één van de 12 hemelrijders proberen te redden. Hiervoor krijgt de Bieb-bende in ieder deel aanwijzingen. In dit deel begint hun avontuur bij een bezoek aan een museum waar ze de schilderijen van de Hemelrijders tegenkomen. Wanneer ze daarna het mysterieuze Rad van tijd vinden maken Valerie, Luca, Melanie, Sander en Roy, zelfs een reis door de tijd, terug naar hun woonplaats Zuidbaai in het jaar 536 (het jaar dat de hemelrijders werden vermoord). In deze periode staat er een groot kasteel op de heuvel waar hun vijand George Hill woont. Ze noemen hem ook wel de ‘Man met de Bijl’. Gaat het De Bieb-Bende ook dit keer lukken om een hemelrijder te bevrijden?

Het verhaal begint met een stukje tekst uit het dagboek van één van de leden van de Bieb- bende, daarin kun je lezen wat ze in de eerste twee delen hebben beleeft. Handig als je de eerste delen nog niet hebt gelezen of niet precies meer wist waar het allemaal over ging. De Tijdwachter is een zeer spannend boek, met een goed samenhangend verhaal. De hoofdpersonages zijn kinderen met diepgang, een achtergrond waar lezers zich deels in kunnen herkennen. Het boek is bedoeld voor kinderen, maar zal zeker ook door jong volwassenen gewaardeerd worden. Wat de reeks de Bieb-bende extra interessant maakt zijn de bijhorende QR-codes die aanvullende informatie over het verhaal bieden en waarbij je op de webpagina je mening kunt geven over het boek. Dit extraatje maakt de verhaallijn nog spannender en zal dan ook menig lezer aanspreken. De Tijdwachter bevat alles wat een jeugdboek voor deze kritische doelgroep aantrekkelijk maakt; spanning, magie, avontuur en fantasie dat alles in combinatie met een open einde waardoor er reikhalzend uitgekeken kan worden naar het vierde deel.

Lees de recensie op indeboekenkast.wordpress.com

Quote De Tijdwachter door In de boekenkast

Recensie De Tijdwachter op het blog The Book Girl.

12 april 2015

De Tijdwachter is het 3e deel van De Bieb-bende. Een verhaal over vijf vrienden in Zuidbaai die zichzelf de bieb-bende hebben genoemd en allerlei avonturen meemaken in hun reis om de 12 hemelrijders te bevrijden.

Het boek begint met een stuk uit het dagboek van Valerie, waarin zij kort vertelt over wat zij tot nu toe hebben meegemaakt. Ze vertelt over de legende en dat zij de uitverkorenen lijken te zijn die de 12 hemelrijders moeten bevrijden uit de schilderijen waarin zij gevangen zitten. Elke maand op de 23e moeten zij door gekregen aanwijzingen een hemelrijder zien te bevrijden.

Ik vond het heel goed bedacht door de auteur om het verhaal zo te laten beginnen, zodat je weer even kort weet wat er zich in de vorige twee delen heeft afgespeeld en weer direct in het verhaal zit. Ook het ontwerp van dit stuk dagboek vond ik erg mooi, het laat gelijk duidelijk zien dat dit een beetje buiten de echte verhaallijn hoort en het had een mooie vormgeving. Net als de titelaanduidingen in het boek, door het lettertype en het gebruik van afbeeldingen maakt het dit boek wat speelser.

In dit derde deel krijgen ze de aanwijzingen om de derde Hemelrijder ‘’Harbrecht’’ te bevrijden. Één van de aanwijzingen is het mysterieuze Rad van de Tijd. Wanneer zij hiermee in aanmerking komen belanden ze plots in het jaar 536, het jaar dat de hemelrijders zijn vermoord.

Doordat Michael Reefs alles heel goed beschrijft, heb je ook daadwerkelijk het idee dat je met de kinderen meeleeft in deze vroegere periode. Ook voor hen is het heel raar om opeens in een andere tijd te leven, waar mobieltjes als hekserij wordt gezien en hun kleding niet klopt bij wat de anderen in de stad dragen. In het jaar 536 komen ze een jongen tegen van hun eigen leeftijd die hen zo goed mogelijk probeert te helpen. Ook komen ze de echte George tegen, een belangrijk man in die tijd, die tegelijkertijd ook als kwade geest de biebbende dwarsboomt.

Valerie krijgt hulp uit een onverwachte hoek, van een meisje dat soms plotseling opduikt en aanwijzingen geeft of haar juist kracht geeft om door te gaan. Als je wilt weten wie dit meisje is, moet je natuurlijk zelf het boek lezen, anders verklap ik te veel.

Als de kinderen weer terugkeren in het heden, blijkt dat ze één van de volwassen personen kunnen vertrouwen en vertellen ze haar het verhaal.

Ook dit boek was weer een goed opgezet boek, je leert steeds meer de personages kennen en de auteur weet ook hier de spanning goed vast te houden in het boek.

Het boek is bedoeld en geschreven voor kinderen, maar ook ik als jong volwassenen (25 jaar) vind het een prettig boek om te lezen. Het is ook wel eens fijn een boek tussendoor te lezen, waarbij de schrijfstijl wat losser en gemakkelijker te lezen is en waarbij de verhaallijn toch niet te kinderachtig is en ook erg geschikt voor de oudere lezers. Ik kijk weer uit naar het volgende deel!

Lees de recensie op tboekenblog.blogspot.nl

Quote De Tijdwachter door Marion

Recensie De Tijdwachter op de website Fantasywereld.nl.

8 april 2015

De Bieb-bende is een avonturenserie over 5 kinderen. Iedere maand moeten ze een hemelrijder redden, altijd op de drieëntwintigste. Hiervoor krijgt de Bieb-bende telkens drie aanwijzingen. Het is een zware taak, want de Man met de Bijl deinst voor niets terug om hen te stoppen. Hij probeert de kinderen op alle mogelijke manieren te dwarsbomen Met gevaar voor hun leven hebben ze al twee van de hemelrijders weten te bevrijden. In het derde deel van de serie, De Tijdwachter, wachten de kinderen vol spanning op hun nieuwe opdracht. Wanneer ze voor een cultuuropdracht van school in een museum zijn krijgen ze onverwacht een boodschap.

‘Jullie zijn goed op weg,’ zei een zware mannenstem opeens vanuit het niets. ‘Maar de weg is nog lang en vol gevaren. Vergeet niet achterom te kijken, want het begin is het belangrijkste van alles. Hij heeft een plan en wil jullie daarin betrekken. Pas goed op voor het gevaar dat voor jullie ligt, moedige kinderen. Vind het Rad en draai vijfmaal om terug te keren naar de oorsprong. De Tijdwachter wacht op jullie.’

Dit is het begin van een bloedstollend avontuur. Terwijl ze moeten uitzoeken hoe ze de derde Hemelrijder moeten bevrijden worden ze op de hielen gezeten door de Man met de Bijl. Wanneer ze het mysterieuze Rad van tijd vinden belanden ze in het jaar 536, het jaar dat de hemelrijders werden vermoord. Zullen ze ook deze keer slagen? Lukt het ze om weer thuis te komen?

QR-codes
Ook deze keer is er een webpagina waar de lezer meer informatie kan vinden over de personages, locaties of over de schrijver. Op deze pagina’s kan er meegepraat worden over dingen die je gelezen hebt en je voortgang in het boek delen met vrienden via Google plus, Facebook of Twitter.

Voordat het boek begint is er een pagina waarop heel duidelijk beschreven wordt hoe dat gedaan kan worden. Het is een erg leuke aanvulling op het boek die jonge lezers van deze tijd zeker zullen waarderen. Maar ook zonder gebruik te maken van de extra informatie staat het verhaal als een huis en biedt het een volledig uitgewerkt avontuur.

Prettige lay-out
Wat me direct opviel aan het boek is de ruime en uitnodigende lay-out en de duidelijke letters. Dit leest fijn voor ieder kind maar zeker ook voor kinderen die niet zo van lezen houden. Het kan ze zo over de streep trekken om toch te gaan lezen. Ook kinderen met dyslexie kunnen op deze manier het boek makkelijker lezen. De cover van het boek is prachtig en intrigerend, zeker als je de eerste twee boeken gelezen hebt. Het schept al vóór het verhaal begint verwachtingen van spannende avonturen.

Valerie
In De Tijdwachter wordt het verhaal vanuit Valerie verteld. Het boek begint met een fragment uit haar dagboek. Hierin vertelt ze over wat ze allemaal meegemaakt heeft en vat zo de twee boeken kort samen. Handig als je wat vergeten was of voor nieuwe lezers. Ze vertelt dat ze bang is en opziet tegen de nieuwe opdracht. Want waarom zijn die ontmoetingen met een hemelrijder altijd zo eng. Het roept respect op dat Valerie ondanks haar angst toch steeds volhoudt en klaar staat voor haar vrienden. Zeker omdat ze ook steeds flink last van haar astma heeft. Zonder dat ze als zielig wordt neergezet, laat dit deel zien hoeveel impact dit heeft op haar leven. Je leert Valerie als lezer zo beter kennen, zeker omdat ze een belangrijke rol heeft in het boek. Als de Bieb-bende naar het verleden reist, krijgen ze aanwijzingen van een raadselachtig meisje. Maar alleen Valerie kan het meisje zien en de aanwijzingen horen. Wat mij betreft had Valerie nog iets meer naar voren mogen komen, ze stond nu vaak wat in de schaduw van Melanie en haar gave.

Tijdreizen
De kinderen reizen naar het verleden. Een boeiend gegeven dat goed benut wordt door Michael Reefs. De leden van de Bieb-bende moet het nu zonder de moderne hulpmiddelen doen Hierdoor moeten ze andere en originele manieren verzinnen om de aanwijzingen te zoeken. Het is grappig om te zien en beleven hoe ze het in een andere tijd moeten redden. Ook wordt het tijdreizen gebruikt om meer te vertellen over de achtergronden van de hemelrijders en de Man met de Bijl. En het laat Zuidbaai zien in de middeleeuwen Zo wordt het verhaal nog indringender en de vijand alleen maar enger.

Vijf vrienden in weer een spannend avontuur
De Bieb-bende krijgt het zwaar te verduren in het boek en komen er niet altijd zonder kleerscheuren vanaf. Ze worden bedreigd, opgesloten, raken gewond en zien verschrikkelijke taferelen. Gelukkig is hun band sterk, ze mogen dan wel eens op elkaar mopperen maar ze zijn er voor elkaar. En het toeval wil hen ook nog wel eens helpen. Regelmatig duikt er precies op tijd hulp op, of kan Melanie haar gave inzetten. Dit komt soms wel iets te makkelijk uit wat mij betreft. Desondanks levert het een verhaal vol spanning, avonturen en ontdekkingen op dat de aandacht vast weet te houden.

Conclusie
Met dit boek moet het zeker lukken om kinderen aan het lezen te krijgen. Het is uitnodigend en heeft een prettige lay-out en gaat verder op internet. Het tijdreizen is interessant en geeft meer achtergronden over de Man met de Bijl. De avonturen zijn spannend en meeslepend al krijgen de vrienden wel wat veel hulp.

Lees de recensie op fantasywereld.nl

Quote De Tijdwachter door Fantasywereld

Recensie De Tijdwachter op de website boekenbijlage.nl.

5 april 2015

Michael Reefs weet spanning hoog te houden

In de eerste twee delen maken we kennis met de Bieb-bende en hun taak. Het eerste deel speelt zich af in januari, en de eerste Hemelrijder wordt bevrijd. Het tweede deel zijn we een maand later en wederom voor de 23e van die maand moet de Hemelrijder geholpen zijn en ook dit lukt na een spannend avontuur. Dan blijf je zitten met de vraag hoe of het verder zal gaan. Een goede vraag om te starten met deel drie, uiteraard spelend in maart, tijd voor de volgende Hemelrijder. Na de inleiding zit je gelijk vol in het avontuur. De karakters groeien steeds meer in hun rol. Je leert ze beter kennen en krijgen meer diepgang. De spanningsopbouw is nu ook weer goed en er zitten meer spannende elementen in. Er gebeurt gewoon meer. Zo reist de Bieb-bende door de tijd naar het jaar 536 en dit is op een heel originele manier gedaan met goed oog voor detail.

Wat ik zelf prettig vond, was dat er nu gekozen is om te starten met een stuk dagboek van een van de kinderen die daarin vertelt wat er de voorgaande maanden is gebeurd. Hierdoor hoef je niet steeds het herhalen en terugblikken als in het vorige deel, wat de spanningsopbouw niet ten goede kwam. Door dit stuk informatie aan het begin is je geheugen even opgefrist en als je de andere delen niet hebt gelezen kan je er zo inspringen. De QR codes hebben ook een andere plaats gekregen in het verhaal. In plaats van na elk hoofdstuk zitten ze nu om de vijf hoofdstukken en dat is denk ook een goede keuze. Het is leuk voor degenen die interesse hebben in extra informatie maar als je gewoon het verhaal door wilt lezen wordt je niet afgeleid door de QR codes.

Bij een volgend deel in een serie is het altijd maar de vraag of de schrijver de spanning kan blijven vasthouden, origineel kan blijven en kan blijven boeien. Daar is Michael Reefs zeker in geslaagd en we zijn zeer benieuwd naar het volgende avontuur.

Conny Schelvis

Femke Schelvis (11):

De kaft van dit deel is mooier dan die van deel 2 (al vind ik de eerste nog steeds de mooiste). De kaft is best belangrijk, omdat je dan toch snel besluit of je een boek pakt of niet. Ik heb de eerste twee delen ook gelezen en wilde daarom ook dit deel lezen. Zodat ik zou weten hoe het verder zou gaan en of het misschien ook wat enger zou zijn dan het vorige deel. Het is een spannend avonturenboek voor jongens en meisjes. Het is niet eng of zo en er zitten ook grappige en coole stukken in. Het stuk over het tijdreizen vond ik het mooiste om te lezen. Het is makkelijk geschreven en al is het voor mij een beetje te makkelijk om te lezen, wil ik het volgende deel toch wel lezen.

Lees de recensie op boekenbijlage.nl

Quote De Tijdwachter door Conny

Recensie De Tijdwachter door NBD | Biblion.

2 april 2015

De vrienden van de Bieb-bende hebben de taak gekregen om de geheimen van de plaatselijke legende van de Hemelrijders te ontraadselen. De Hemelrijders zijn mannen die door de angstaanjagende Man met de Bijl gevangen zijn in een schilderij. Elke maand krijgen de vrienden aanwijzingen die hen moeten helpen om een Hemelrijder te bevrijden. Deze keer krijgen de kinderen hun eerste aanwijzing tijdens een museumbezoek. Door aan het Rad van de Tijd te draaien, komen ze terecht in de middeleeuwen, in het jaar waarin de Hemelrijders worden vermoord. Bij hun spannende en gevaarlijke zoektocht naar meer informatie krijgen ze de hulp van een boerenjongen en een mysterieus meisje dat alleen Valerie kan zien. Net als bij de vorige delen* hoort ook bij dit boek een interactieve website en kun je QR-codes vinden in het boek, die je kunt scannen of intypen op de site en die je meer informatie geven. Je kunt ook online meepraten met andere lezers. De schrijfstijl is soms nogal houterig, maar de verhaallijn is erg spannend en zal veel jonge lezers aanspreken. Vanaf ca. 10 jaar. - Veerle Willaert

Lees de recensie op biblion.nl

Quote De Tijdwachter door Biblion

Recensie De Tijdwachter op het blog van Graag gelezen.

22 maart 2015

Ik ben graag met deze kinderen meegereisd naar het verleden. Het was een heerlijk avontuurlijke en spannende reis, een reis waar je op iedere leeftijd wat van op kunt steken.

Voor in het boek een stuk over 'De legende van de Hemelrijders' dat in het kort beschrijft waar de serie over gaat. Spannend...!

Dit verhaal 'De Tijdwachter' begint met een stukje dat Valerie op 29 februari in haar dagboek schrijft over de voorafgaande maanden. Ze schrijft ook dat ze naar het Museum van de Oude Kunsten zullen gaan. Ik zat meteen weer in het verhaal en bleef maar doorlezen. Het was moeilijk om het boek weg te leggen, ondanks mijn leeftijd. Al in het tweede hoofdstuk stijgt de spanning weer; 'Jullie zijn goed op weg,' zei een zware mannenstem opeens vanuit het niets. 'Maar de weg is nog lang en vol gevaren. Vergeet niet achterom te kijken, want het begin is het belangrijkste van alles.'

Michael Reefs weet heel beeldend te schrijven, waardoor je gevangen blijft zitten in het verhaal. Dat is geen straf, in dit geval. Het spannende wordt vaak vermengd met iets magisch, iets waar je niet direct je vinger op kan leggen, het lijkt soms wat ver gezocht maar het wordt duidelijk wanneer je verder leest. Dan klopt het weer helemaal. Er is gezonde spanning aanwezig, niet te heftig, maar geschikt voor de beoogde leeftijd (en ouder).

Het verhaal zit heel goed in elkaar, waardoor het boeiend blijft tot het einde. Dat is een open einde, en dat maakt dat ik heel benieuwd ben naar april, naar het volgende deel van deze spannende avonturenserie waarin fantasy zeker niet ontbreekt.

Ik heb dit boek heel graag gelezen en waardeer het met 5/5 sterren. Ga alsjeblieft zo door, Michael Reefs!

Lees de recensie op graaggelezen.blogspot.nl

Quote De Tijdwachter door Graag Gelezen blog

Recensie De Tijdwachter op de website Gaaf voor Kinderen.

27 februari 2015

De twee eerder verschenen boeken van De Bieb-bende van schrijver Michael Reefs hebben wij gelezen en op Gaaf voor Kinderen beschreven. Wauw, wat zijn het spannende kinderboeken. Het is een avonturenserie en op www.debiebbende.nl lezen we dat het een twaalfdelige serie wordt. Fijn… we hebben dus nog heel wat tegoed. Als Michael Reefs ons vraagt om het nieuwste boek De Tijdwachter al ruim voor verschijning (dat is maart 2015) te lezen, kunnen wij meten ja zeggen. We lezen De Tijdwachter op de iPad en al is dat even anders dan een gedrukt exemplaar in handen, het verhaal leest als een trein. Op pagina 25 wordt de spanning al goed opgevoerd met: “Pas goed op voor het gevaar dat voor jullie ligt, moedige kinderen. Vind het Rad en draai vijfmaal om terug te keren naar de oorsprong. De Tijdwachter wacht op jullie.” Even verderop lezen we over de Man met de Bijl. Hoe raar ook, maar wij hebben meteen een duidelijk beeld voor ogen hoe griezelig deze man is. Om net als Luca – één van de vijf vrienden van de Bieb-bende – de kriebels van te krijgen. Het komt niet alleen door de woorden ‘de Man met de Bijl’, het komt absoluut ook doordat de auteur beeldend schrijft en tot in detail omschrijft. Hierdoor worden wij het boek ingezogen en is het moeilijk om het verhaal weg te leggen.

Rad van de Tijd

Zonder al te veel over het avontuur te melden, kunnen wij zeggen dat in dit boek de derde Hemelrijder in het museum verschijnt. Via een mysterieus Rad van de Tijd belandt de Bieb-bende ver terug in de tijd. Alleen al het idee om tijd te reizen is Gaaf voor Kinderen. Spannende scènes en bizarre wendingen volgen elkaar snel op. Net als wij denken dat het niet goed gaat aflopen, komt het toch nog goed met de tijdreis. Wij laten Michael Reefs dit weten: “Soms maakt de Bieb-bende zulke magische momenten mee dat je denkt ‘dit kan niet’. Juist dan wil je verder lezen en weten hoe het afloopt. Ik vind die magische en spannende schrijfstijl van Michael Reefs wat weg hebben van J.K. Rowling. Harry Potter maakt op zijn school, samen met zijn tovervrienden, ook uitzonderlijke avonturen mee. Nou, de Bieb-bende kan dan wel niet toveren, maar de gebeurtenissen die het vijftal meemaakt doen niet onder voor de belevenissen van Harry.”

Interactief

Het mag duidelijk zijn De Tijdwachter is Gaaf voor Kinderen. Een spannend kinderboek voor jongens en meiden vanaf een jaar of 9. Zeker ook omdat je met het boek nog veel meer kunt dan simpelweg lezen. Het is interactief dankzij de QR-codes, de app (met spelletjes) en de online mogelijkheden op www.debiebbende.nl. Dit magische avontuur moet je gewoon beleven! De boeken zijn afzonderlijk van elkaar te lezen. Het is natuurlijk gaver als je, net als wij, de avonturenserie lees.

Lees de recensie op gaafvoorkinderen.nl

Quote De Tijdwachter door Gaafvoorkinderen.nl

Recensie De Tijdwachter op de site Ikvindlezenleuk.nl.

25 februari 2015

Recensie van Mathilde
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ - goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant. Ik vond de tekst op de achterkant leuk. Ik heb al andere boeken van deze schrijver gelezen. Ik heb al andere boeken uit dezelfde serie gelezen.
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, fascinerend, geheimzinnig, spannend, verrassend
Hoe kom je aan het boek?
Anders, namelijk…ik heb een vooruitleesexemplaar gekregen van Michael Reefs, zodat ik een recensie kan schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Wat vind je leuk aan het boek? Je kunt bijvoorbeeld een leuk stukje uit het boek overtypen
De Bieb-bende maakt ook in dit boek weer een heel spannend avontuur mee. Ze reizen zelfs door de tijd, naar het jaar 536. Vanaf het begin zit je weer in het verhaal en blijf je doorlezen om te weten hoe het af gaat lopen.
De avonturen van de Bieb-bende doen mij denken aan de avonturen van De Vijf (van Enid Blyton) die ik vroeger veel heb gelezen. In beide series is er een groepje kinderen dat mysteries oplost en dat alleen maar kunnen doen door samen te werken.
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Aan het einde van het laatste hoofdstuk vertelt de tante van Melanie dat ze de kinderen iets moet vertellen, maar als lezer krijg je dit niet te lezen. Ik ben nu heel benieuwd wat ze heeft verteld. Hopelijk kom ik daar bij het volgende deel achter. Helaas moet ik daar nog wel een jaar op wachten…
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil de Bieb-bende wel ontmoeten en dan zien hoe Zuidbaai er uit ziet
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
In het boek staan ook QR-codes. Met een smartphone (als je die niet hebt kun je een code intypen op de website van de Bieb-bende) krijg je zo meer informatie over het hoofdstuk. Je kunt ook aangeven wat je van het hoofdstuk vond en met andere kinderen praten over het boek. Hierdoor wordt het lezen van het boek interactief. Je kunt je ervaringen delen met je vrienden. Er is ook een app gemaakt (de Bieb-bende, voor Apple & Android). Hierin kun je bijvoorbeeld spelletjes doen en meer te weten komen over de kinderen uit de Bieb-bende.
Dit is het derde deel uit de serie over de Bieb-bende. Deze serie zal bestaan uit in totaal 12 boeken.
Wat ik erg gaaf vind is dat ik genoemd wordt in het dankwoord :-)
Is het boek moeilijk of gemakkelijk om te lezen?